Het bestuur

Woord van de Voorzitter

Er is weer een jaar voorbij, en wat voor een jaar!

Na 3 jaar van moeilijke gesprekken met chauffeurs maar zeker ook met de bijrijders mochten we eindelijk weer een koningsdagrit organiseren. En wat een heerlijke rit was het, we hadden prachtig weer met een lekker zonnetje en achter het glas was het goed uit te houden. Wij als bestuur zijn blij met de trouwe vrijwilligers, chauffeurs en bestuursleden die na 3 jaar op hun handen wringen eindelijke de handen weer uit de mouwen mochten steken. En dit hebben ze dan ook vol overgave gedaan. Het was een rit om weer nooit te vergeten. Een speciaal dankwoord gaat naar de afdeling verkeersbegeleiding die in Numansdorp een onvergetelijke goede daad hebben gedaan en de colonne aan de kant en stop hebben gezet om een spoed transport na een reanimatie veilig te kunnen begeleiden. Dit was een huzarenstukje dat ook door alle betrokkenen niet snel vergeten zal worden.

Nu we al weer aan het aftellen zijn naar de opening van de inschrijvingen voor 2024 willen wij een ieder bedanken voor de inzet van 2023 en hopen we op jullie medewerking voor 2024.
Tot April voor weer een onvergetelijke en 30e Jubileums Koningsdagrit

Coördinator chauffeurs

Wat betekent deze functie en wie vult deze in?

Mijn naam is Marina Bestebreur, geboren in Oud-Beijerland en woonachtig in de gemeente Korendijk. Als klein meisje genoot ik altijd van de lange stoet met toeterende vrachtwagens. Als volwassene bezorgde deze stoet mij kippenvel.

Mijn zoon droomde er altijd van om vrachtwagenchauffeur te worden en dan deel te nemen aan de truckersrit. Toen deze droom werkelijkheid werd en hij vorig jaar voor het eerst mee kon doen verscheen er een oproep voor nieuwe bestuursleden omdat de rit anders niet door kon gaan. Ik twijfelde geen seconde en heb mij aangemeld. Gelukkig kon de rit door gaan en heeft hij zijn droom waar kunnen maken. Hoe leuk is het dan dat ik er achter ben gekomen dat de oprichter van de stichting John Bestebreur familie is en ik een stukje mag voortborduren op zijn start.

Coördinator chauffeurs in het bestuur

De periode naar de volgende rit toe begint voor ons als bestuur al amper 5 maanden na Koningsdag, in september. Vanaf dat moment is het met elkaar brainstormen over: welke kleur kiezen we voor de komende rit? Hoe gaat de dag eruit zien? Ook worden de taken verdeeld.
Als coördinator van de chauffeurs beginnen de echte voorbereidingen in januari:
– de inschrijvingen gaan open
– contacten met de chauffeur
– correspondentie voorbereiden
– zodra april nadert ook een indeling van de rit maken, zo veel als mogelijk
  rekeninghouders met voorkeuren en in overleg met de coördinator deelnemers
– de indeling maken voor het opstellen van de vrachtwagens.

Koningsdag

Op Koningsdag begint het al vroeg en zijn we rond 7.30 allemaal aanwezig. De trailers staan klaar maar er moeten tafels in en de goodie bags die we de dag ervoor hebben klaar gemaakt voor de deelnemers en chauffeurs. Zodra de eerste vrachtwagens zich aanmelden begint het getoeter en stijgt de adrenaline. We controleren de inschrijving en of het rijbewijs geldig is. Dit kan ik niet alleen maar doe dit samen met de mede coördinator Addi Langerak en een aantal vrijwilligers zodat dit soepel verloopt en de chauffeurs nog tijd hebben voor een bakkie koffie of thee en de ontmoeting met de deelnemers.
Zodra het startschot wordt gegeven en de lange rij met toeterende wagens voorbij rijden heb ik een lamme arm van het zwaaien en pink ik een traantje weg bij het zien van al die glimmende gezichten bij zowel de chauffeurs als de deelnemers. Daarna ben ik op diverse plekken aanwezig voor als er iets voor doet en voor de hand en spandiensten. Aan het eind van de rit is er nog van alles geregeld voor een mooie afsluiting.

Coördinator deelnemers

Wat betekent deze functie en wie vult deze in?
Mijn naam is Laura Morée, 28 jaar, geboren in Strijen en woonachtig in de gemeente Korendijk. Jarenlang keek ik als klein kind mijn ogen uit toen mijn vader mee reed als chauffeur met de Truckersrit op (toen nog) Koninginnedag, speciaal voor gehandicapten. Niet alleen de deelnemers genoten, ook de chauffeurs. Deze ‘oranje’ dag was een en al feest!

Hoe leuk ik het dan vind dat ik al voor het 7e jaar mag aansluiten in het bestuur van de Hoeksche Waardse Truckers? Dat hoeft denk niemand te raden… De toenmalige voorzitter wist van mijn diverse stages in de gehandicaptenzorg en vroeg of ik niet eens mee wilde kijken. Vanaf dat overleg ben ik blijven aanhaken.

Coördinator deelnemers in het bestuur

De periode naar de volgende rit toe begint voor ons als bestuur al amper 5 maanden na Koningsdag, in september. Vanaf dat moment is het met elkaar brainstormen over : welke kleur kiezen we voor de komende rit? Hoe gaat de dag eruit zien?
Als coördinator van de deelnemers begint vanaf januari de spanning al wel te komen:
– de inschrijvingen gaan open
– contacten met de deelnemers & ouders/verzorgers
– maar ook met woningen en groepen
– cadeautasjes (+inhoud!) uitkiezen
– en zodra april nadert ook een indeling van de rit maken, zo veel als mogelijk rekeninghouders met voorkeuren

Koningsdag

Zodra het startschot is gegeven, iedereen een plek heeft en in de bussen en vrachtwagens zit én de gehele rit vertrekt kan ik pas opgelucht ademhalen (oké, en een klein traantje laten want het overvalt me altijd even).

Stokje doorgeven

Maar … Na 7 jaar wordt de rit van 2024 alweer de 5e rit die ik mee maak (door de corona-jaren), maar wel de laatste. Dit jaar zal ik het stokje overdragen en gezamenlijk de taak van coördinator invullen met Lenie. Ik gun haar net zoveel plezier en enthousiasme als ik de afgelopen 7 jaar zelf ook heb mogen ervaren, dankzij u en jullie allen